E-handeln och konkurrensen

En riktigt framgångsrik webbutik kan tjäna rejält med pengar, om den sköts på rätt sätt förstås. Det kan samtidigt vara ganska bekvämt att driva en sådan butik; faktum är att många börjar sin e-handelsbana i hemmet där de sätter upp ett initialt lager och inreder ett enklare kontor. Detta är både smart och kostnadseffektivt medan företaget växer. Eftersom man i detta läge inte har någon extra kostnad för varken butik, lager eller andra typer av lokaler så har man redan där en stor fördel. Detta gör i sin tur att man som e-handlare kan erbjuda ett bättre pris för sina varor än vad en fysisk butik kan.

Här har man dock en kostnadspost som inte den fysiska butiken har, nämligen fraktkostnader. Detta löser man i regel genom att ta en fraktkostnad av sina kunder vid köpet. Dock ska man inte glömma att fraktkostnader (eller snarare avsaknaden av dessa) är ett konkurrensmedel. Det finns mängder av webbutiker idag och man bör därför vara försiktig med fraktkostnader för att inte försvinna i konkurrensen. Helst av allt bör man erbjuda ett fraktfritt alternativ (det går absolut att ha flera alternativ för frakten) för att man inte ska avskräcka kunderna från att handla.

Något man också bör vara lite försiktig med är att lägga på en administrativ kostnad på beställningarna. Ibland har man som e-handlare en utgift per order om man använder sig av ett annat företag för att sköta fakturering, som exempelvis Klarna eller Svea Ekonomi, och för att kompensera denna avgift är det då frestande att lägga denna på kunden. Men, tänk till lite – lägg hellre denna extrakostnad (som borde vara runt 10 kr) på varans pris eller som alternativ på fraktkostnaden. Det är inte särskilt populärt att salta kundens totala summa med ytterligare en avgift eller kostnad. Återigen, detta är ett konkurrensmedel och man behöver vara medveten om det.

 
 
 
 
 

Copyright © 2018 e-bolagstorget.se. All Rights Reserved.
WordPress Portfolio Theme by WPZOOM