Lite om e-handel

Att e-handeln bara ökar och ökar råder det verkligen inget tvivel om. Om inte annat ses detta tydligt för gemene man vid juletid, då Postnord och andra speditörer bönar och ber människor att hämta ut sina paket på överfulla utlämningsställen. Anledningen till e-handelns popularitet är antagligen främst det smidiga med konceptet. Att sitta hemma med sin laptop, surfplatta eller mobil och shoppa, istället för att trängas med en massa människor ute på stan eller vid ett stort shoppingcenter – ja, detta lockar många att handla online. Faktum är att e-handeln slår nya rekord för varje år i takt med att människan ändrar sina levnads- och beteendemönster.

Självklart finns det nackdelar med allt och i e-handelns fall är nog den främsta nackdelen att det inte går att fysiskt känna och klämma på det man är intresserad av att inhandla. Det går förstås att först besöka en butik för att syna de varor man vill ha och sedan beställa hemma, om priset är avsevärt mycket bättre i e-butiken. Ytterligare en möjlig nackdel är frakten; dels i form av fraktkostnad och dels i form av leveranstid. I butik får du varan direkt i handen och behöver inte betala för att frakta den någonstans, medan du i en webbutik oftast får betala frakt och sedan få vänta på dina varor i ett par dagar (ibland längre).

Har man dock ingen särskild brådska med att få hem sina varor (och handen på hjärtat – visst har man väl oftast tid att vänta lite?) så är e-handel ett mycket bekvämt sätt att shoppa på. Du slipper också den kostnad det tar att åka till de fysiska butikerna, för att inte tänka på restiden – och det faktum att du kanske kostar på dig andra saker du inte tänkt köpa när du ändå är ute. En sak är dock säker: e-handeln är här för att stanna!

 
 
 
 
 

Copyright © 2018 e-bolagstorget.se. All Rights Reserved.
WordPress Portfolio Theme by WPZOOM