Logistikproblemen i julruschen

Att det blir ökat tryck på samtlig distribution runt juletid, det vet nog de allra flesta – i alla fall de som skickat något postledes vid den tiden om året. Självklart beror den ökande e-handeln mycket på detta, men också på grund av att gemene man skickat fler försändelser överlag. Detta innebär i mångt och mycket stora problem för Postnord, DHL, Schenker och alla som hanterar post och paket som ska fram till sin mottagare i tid. På samma gång lider utlämningsställena av platsbrist, där de inte vet var någonstans de ska göra de högar av paket som kommer in. Det är inte alla som hämtar sina paket samma dag de får aviseringen, vilket innebär att det skickas ut en vädjan till alla de som har paket att hämta.

Ett liknande logistikproblem finns för de produkter som importeras från Asien, företrädesvis från Kina. Det beställs allt mer från Östasien och svenska speditörer vet knappt vad de ska göra med de mängder av försändelser som kommer in via våra största flygplatser. Faktum är att många paket tillfälligt fått förvaras utomhus, i regn, snö och kyla, där många förstås har förstörts. Detta är ett stort problem som också naturligtvis handlar om platsbrist.

Hur ska då dessa problem lösas? En sak är säker; det kommer inte bli en avtagande mängd paket de kommande åren. Tvärtom, e-handeln spås öka till nya rekord årligen vilket gör att problemet med posthögarna måste lösas illa kvickt. I dessa tider har människor dessutom vant sig vid att få sin beställning ganska snabbt, det är de facto ett viktigt konkurrensmedel mot den fysiska handeln, och långa leveranstider accepteras knappast längre. En variant vore kanske utbyggda terminaler, inklusive de som finns i samband med flygplatserna, för att komma en liten bit på väg. Dock återstår säkerligen fler utmaningar än så innan problemet kan anses vara löst.

 
 
 
 
 

Copyright © 2018 e-bolagstorget.se. All Rights Reserved.
WordPress Portfolio Theme by WPZOOM